fbpx

Sposób na poprawę pracy mózgu, czyli dieta MIND

Kolejna moda, czy tym razem sensowna dieta?

Poznaj główne zasady tego sposobu żywienia!

Dieta MIND brzmi dość nowocześnie. Angielskie słowo nadaje z jednej strony powagi sytuacji. Jednocześnie sugeruje jednak: to kolejny wymysł XXI wieku. Jak jest naprawdę? Samo określenie można tłumaczyć na dwa sposoby. Jasne jest, że „mind” z angielskiego oznacza umysł, pamięć, intelekt. Dodać należy jeszcze rozwinięcie tego skrótu – MIND, czyli Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay. Dzięki temu wiemy już, że łączy ona dietę śródziemnomorską z dietą DASH, stanowiąc metodę poprawy funkcji poznawczych. Funkcje te dotyczą wszystkiego, co związane z myśleniem, pamięcią.

A czy funkcje poznawcze nie powinny martwić tylko osoby chore na chorobę Alzheimera? Owszem, jest to grupa osób, u której zasady diety MIND powinny stać się podstawą. Zauważana jest wtedy znacznie większa poprawa niż po stosowaniu wyłącznie zasad diety DASH lub śródziemnomorskiej. To samo tyczy się prewencji choroby. Nie zapominajmy, że mózg ma każdy z nas. Należy zadbać o niego jak najprędzej!

Zasady opracowane zostały na podstawie doniesień naukowych dotyczących pracy mózgu. Wpływ pożywienia na jego funkcjonowanie jest nieoceniony. Do rzeczy – stosujmy się kilku prostych zasad, aby zapamiętywać, myśleć i działać skuteczniej!

Ogólnie rzecz biorąc, należy skupiać się na żywności pochodzenia roślinnego. Nie, nie będę namawiać Was do diety wegetariańskiej! Spożycie mięs, nabiału czy ryb jest wciąż dozwolone. Większą uwagę należy zwrócić na niżej opisane punkty.

1. Zacznę od zasady wałkowanej właściwie w każdej zdrowej diecie.Tak, mowa o warzywach.

Warto je jeść, ale jakie i dlaczego? To te zielone, liściaste warzywa spowalniają pogarszanie się funkcji poznawczych. Dawka rekomendowana to minimum 6  porcji w tygodniu. Już wiemy, czemu zielone koktajle na bazie jarmużu i surówki ze szpinakiem są takie ważne! Oczywiście nie zmniejszamy spożycia innych pysznych warzyw 😉

2. Owoce jagodowe, a w szczególności truskawki i czarne jagody, zasługują na pierwsze miejsce.

Wśród owoców oczywiście. Wywierają na mózg taki efekt, jak warzywa liściaste, a do tego są przepyszne. Poza zasadami diety MIND warto przypomnieć o ich potencjale antyoksydacyjnym! Resweratrol kojarzy nam się tylko z winem. Wiedzieliście, że znajdziemy go też w malinie, jeżynie, jagodzie? Owoce jagodowe działają także przeciwnowotworowo i poprawiają regenerację wątroby. Warto pamiętać o nich, komponując owsiankę do lunch boxa!

3. Orzechy często dzielone są na 2 grupy: bogate w omega-3, bogate w omega-6.

Uspokoję Was trochę – omega-6 z orzechów nie działają prozapalnie lub efekt ten neutralizowany jest przez inne składniki w nich zawarte. Chyba jasne już jest, dlaczego dieta MIND zakłada spożywanie 5 porcji orzechów tygodniowo, hm?

4. W tabeli możecie zobaczyć 15 grup produktów, w szczególności podkreślanych w zasadach tej diety.

 

RekomendowaneNiezalecane
– zielone warzywa liściaste

– pozostałe warzywa

– owoce jagodowe

– nasiona roślin strączkowych

– pełnoziarniste produkty (tak, te z glutenem też!)

– rybki

– drób

– oliwa z oliwek

– wino (kto nie kocha resweratrolu?)

– mięso czerwone

– margaryna, masło

– ser żółty

– ciasta, słodycze (L)

– produkty smażone

– fast food

 

Czy dieta MIND jest więc wymysłem XXI wieku? Powiedziałabym, że genialnym pomysłem naszych czasów. Chcąc przechodzić na „jakąś tam” dietę, możesz ze spokojem wybrać tą. Ryzyko niedoborów jest bardzo niskie, a skutki zdrowotne mogą być przede wszystkim korzystne! A może dieta MIND to sposób na odchudzanie? Oczywiście, pod warunkiem uzyskania ujemnego bilansu energetycznego J

 

Piśmiennictwo:

1. Wieczorowska-Tobis K., Suwalska A. Dieta MIND-co wiemy o jej efektywności? Postępy Dietetyki w Geriatrii I Gerontologii, 1, 2016; 5-8.

2. Morris M.C., Tangney C.C., Wang Y. et al. MIND Diet Associated with Reduced Incidence of Alzheimer’s Disease. Alzheimers Dement, 11, 2015; 1007-1014.

Recent Posts
piekny-brzuch-po-porodziekarmisz-piersia-mozesz-cwiczyc