fbpx

Olej kokosowy – idealny sposób na pogorszenie stanu zdrowia

Olej kokosowy do wszystkiego?

Przyszedł moment, w którym spożywanie tego tłuszczu stało się wręcz obowiązkowe. Kokos sam w sobie zawiera pewne ilości drogocennych składników odżywczych, o czym wspominam niżej. Jednak przenoszenie tych informacji z pełnego kokosa na pobrany z niego olej jest dość sporym nadużyciem.

Początkowo uwagę skupiano na kwasach MCT. Sto średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, zawierają 6-12 atomów węgla w cząsteczce. W większości metabolizują się bez udziału dodatkowych „pomocników” – chylomikronów. Dzięki temu trafiają do wątroby żyłą wrotną i są prędko wykorzystywane przez organizm. Bywa to pomocne przy stosowaniu diet wysokotłuszczowych lub w okresie redukcji. Kolejnym etapem drogi do sławy, jaki zauważałam, były mikro- i makroelementy, jakimi olej kokosowy miał być wręcz przeładowany. Żelazo, wapń, cynk – ciężko zapamiętać mnogość dobroci, jaką niesie słoik tłuszczu. Jak wygląda to w praktyce, przedstawiam Ci w dalszej części artykułu 🙂

W sieci pojawiało się coraz więcej zastosowań oleju kokosowego. Płukanie jamy ustnej, używanie zamiast balsamu do ciała, sprzątanie mieszkania. Jeden produkt mógłby spełnić nasze najskrytsze marzenia o szybkich, nieskomplikowanych zakupach!

Olej kokosowy…do niczego?

Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe mocno zachęcają do spożycia oleju kokosowego. Przykro mi, nie lubię gasić zapału, ale Twój tym razem muszę. W omawianym tłuszczu najwięcej znajdziemy kwasu C12 (kwas laurynowy). Biologicznie ten kwas tłuszczowy w większości trawi się tak, jak kwasy tłuszczowe długołańcuchowe. W związku z tym, aby przyswoić spożyty olej kokosowy, musisz wykorzystać chylomikrony. To natychmiast nasuwa wniosek – ten tłuszcz nie jest dobrym źródłem MCT, ten tłuszcz nie wspiera procesu redukcji. Faktem jest jednak, że kwas laurynowy (C12) działa bakteriobójczo. Zwalcza m.in. P. Acnes. To może wiązać się z poprawą stanu skóry objętej trądzikiem po używaniu oleju kokosowego od zewnątrz J

Kaloryczność oleju kokosowego nie różni się od innych olejów  – jest to prawie 1000kcal/100g produktu. Zawiera 99,1g tłuszczu/100g, w tym 82,5g kwasów tłuszczowych nasyconych; 6,3g jednonienasyconych; 1,7g kwasów tłuszczowych wielonienasyconych. Zważywszy na te właściwości, nie można twierdzić, jakoby olej kokosowy miał poprawić wynik lipidogramu i zmniejszyć ryzyko chorób serca. Wręcz przeciwnie, wysoka podaż nasyconych kwasów tłuszczowych silnie predysponuje do zwiększenia wartości cholesterolu całkowitego. Możliwe jednak, że pod tym względem jest mniej groźny od masła.

Na próżno szukać w oleju kokosowym źródła żelaza czy cynku. 100g produktu dostarcza raptem 0,1mg żelaza. Dla porównania, szpinak, który wcale nie obfituje w żelazo, zawiera go ok. 2,5mg/100g. Wapnia i cynku w oleju kokosowym znajdziesz kolejno 1mg oraz 0,9mg na 100g. Już nawet cebula dostarczy więcej wapnia, bo 25mg w cebuli średniej wielkości. Pomijam już źródła oczywiste, takie, jak ser parmezan (1380mg/100g) czy nasiona chia (630mg/100g). Z kolei cynk łatwiej dostarczyć będzie z otrębów pszennych czy wątroby cielęcej (ok. 8,6mg/100g produktów).

Jeżeli przypadkiem będziesz używać oleju kokosowego w kuchni, pamiętaj, że kilkukrotne jego podgrzanie predysponuje do zmian w wątrobie. Toksycznych oraz nowotworowych.

Co zrobić, jeśli kocham kokos?

Polecam korzystać z nieoczyszczonych produktów kokosowych 🙂 mam na myśli np. wiórki.
W poniższej tabeli przedstawiam Ci, jak wygląda wartość odżywcza oleju i wiórków kokosowych. Wartości dotyczą 100g produktu.

SkładnikOlej kokosowyWiórki kokosowe
Kaloryczność [kcal]892657
Białko [g]5,6
Tłuszcz [g]

W tym kwasy tłuszczowe:

– nasycone [g]

– jednonienasycone [g]

– wielonienasycone [g]

99,1

W tym:

– 82,5

– 6,3

– 1,7

63,2

W tym:

– 53,3

– 4,6

– 1,4

Węglowodany ogółem [g]27
Błonnik [g]21,1
Wapń [mg]123
Żelazo [mg]0,13,6
Sód [mg]28
Potas [mg]660
Fosfor [mg]160
Magnez [mg]90
Cynk [mg]0,9
Miedź [mg]0,6
Mangan [mg]1,8

Do tej pory zdarzało mi się usłyszeć na konsultacji: „ah, no wiem, że to powinien być kokosowy, ale ja tak lubię używać oliwy w kuchni”. Myślę, że ta era powoli się kończy 😉

 

 

Źródła:

Konferencja Trends in Dietetics, 2016

„Coconut oil and the heart” Heart Foundation, 2014

Baza produktów USDA

Recent Posts
dyskopatiamka-kokosowa