5 najważniejszych zasad w utrzymaniu diety

Koszyk wyładowany zakupami ze zdrową żywnością? Słodycze oddane znajomym? 3 zakupione książki na temat zdrowego gotowania? Jeżeli kojarzysz tą sytuację, dziś tekst idealny dla Ciebie.

Wyżej wymienione punkty to często pierwsze kroki jakie czynimy po decyzji o wprowadzeniu zmian w naszym jadłospisie. Pierwszy tydzień to z reguły fala uniesienia, motywacji i szał gotowania. Wyzwanie zaczyna się po upływie 2-3 tygodni.
Co zrobić aby nie ulegać pokusie słodyczy, fast foodów albo wypicia browara (lub 7)?
Zapraszam do lektury

1. Małe zmiany

Nie wywracaj swojego życia z dnia na dzień do góry nogami. Walka z przyzwyczajeniami to nie łatwa sprawa, wyznaczaj sobie małe cele i realizuj małe zmiany.
Odstaw cukier, słodkie napoje i produkty mączne, nie musisz od razu rezygnować ze swojego ulubionego sera (chyba że ze względów zdrowotnych) czy kromki żytniego chleba. Wytrwanie w małych postanowieniach będzie dużo łatwiejsze niż rygorystyczne zmiany z dnia na dzień.

2. Dieta na miarę możliwości

Praca, dwójka dzieci, trening i jeszcze mam gotować?! – Naprawdę (uwierz mi na słowo) doskonale Cię rozumiem – mam tak samo.
Mi pomaga żona (za co dziękuję 😀 ), nie każdy ma jednak takie szczęście. Warto więc pamiętać, że o ile kaczka w sosie własnym z dodatkiem rozmarynu i purée z batatów brzmi świetnie to pytanie jak długo i czy w ogóle damy radę ją przygotować. Przy rozpoczęciu zmian, podstawą powinna być konsultacja z dietetykiem. Podczas ustalania jadłospisu, pamiętaj aby dobrane składniki i posiłki nie tylko Ci smakowały, ale były też łatwe dla Ciebie w przygotowaniu. Nie rzucaj się na wykwintne i złożone dania, jeżeli masz mnóstwo obowiązków na głowie. Oczywiście ważna jest różnorodność i brak monotonii, jednak spędzanie 3h dziennie w kuchni w dłuższej perspektywie może okazać się zabójcze dla Twojego planu zmiany

3. Cheat meal, ale nie Cheat weekend

Odnośnie monotonii. Świetny ale niebezpieczny sposób na odskocznie od codziennej diety. Jeden oszukany posiłek w ciągu tygodnia nie zrobi krzywdy naszej sylwetce a pozwoli na zaspokojenie swoich zachcianek. Da nam również swego rodzaju luz psychiczny oraz może pomóc w wyznaczeniu cyklu tygodniowego (mamy na co czekać :D). Przy dietach niskowęglowodanowych da również kopa naszemu metabolizmowi i pozwala na dobrą pracę tarczycy. Trzeba jednak uważać, aby jeden cheat meal nie przerodził się w weekendowe obżarstwo. Ważne więc, aby takie odstępstwo było z góry zaplanowane i najlepiej nie odbywało się na imprezie ze znajomymi – presja otoczenia może być zgubna.

4. Planuj zakupy i posiłki

Chyba kluczowy punkt w kwestii dbania o zdrową dietę oraz zawartość portfela. Od pewnego czasu naszym nawykiem jest sporządzanie listy obiadów na cały tydzień i dobieranie pod to całej listy zakupów (Pomysł sprzedany nam przez zapracowaną mamę – K.G. pozdrawiam).

Pozwala to na osiągnięcie co najmniej kilku rzeczy

  • oszczędność czasu (większość rzeczy kupujemy podczas jednego wyjazdu na zakupy)
  • oszczędność pieniędzy (kupujemy tylko rzeczy z kartki, które niezbędne są nam do przygotowania posiłków
  • zaplanowany jadłospis (od początku tygodnia wiemy jaki kiedy będzie posiłek – gdy coś nie pokrywa się z moim założeniami mogę to modyfikować innymi posiłkami)
  • brak syfu w jedzeniu (zakupy nie są spontaniczne, tylko przemyślane – do koszyka nie trafiają więc żadne śmieciowe produkty

NAPRAWDĘ POLECAM TEN SPOSÓB!!!

5. Miej asa w rękawie

Czynności dnia codziennego potrafią dać nam w kość. Natłok obowiązków i brak wolnego czasu to częsty argument przy porzucaniu diety. Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie w lodówce produktów, które będziesz mógł wykorzystać gdy doba okaże się za krótka. Mimo, iż nie wszystkie te produkty są idealne jakościowo, lepiej sięgnąć po sprawdzone i przygotowane opcje niż zjeść co popadnie. W komentarzu przedstawiłem kilka moich opcji rezerwowych – jeżeli masz swoje sprawdzone sposoby, chętnie je poznamy.

PS.
Zakończyłeś/Zakończyłaś proces odchudzania z sukcesem? Zastanawiasz się co zrobić aby to utrzymać, bez ciągłych wyrzeczeń? Kilka słów na ten temat już za tydzień!!!